В Україні до 24 квітня запровадили режим надзвичайної ситуації. Відповідне рішення прийняв Кабінет міністрів 25 березня.
У зв'язку з тим, що багато хто плутає надзвичайну ситуацію з надзвичайним станом, УНІАН роз'яснює головні відмінності між ними.
Офіційні формулювання
Читайте такожНадзвичайна ситуація в Україні: що таке НС і які обмеження вона передбачаєНадзвичайна ситуація – це обстановка на певній території, що склалася в результаті аварії, небезпечного природного явища, катастрофи, стихійного або іншого лиха, що може спричинити або спричинила людські жертви, а також шкоду здоров'ю людей або довкіллю, значні матеріальні втрати і порушення умов життєдіяльності людей.
Надзвичайний стан – це особливий правовий режим діяльності органів державної влади та управління, підприємств, установ і організацій, що вводиться в країні або окремих її районах для захисту від зовнішньої або внутрішньої загрози, а також для підтримання громадського порядку.
Чим регулюються режими та хто приймає рішення
Режим надзвичайної ситуації регулюється Кодексом цивільного захисту України. Режим надзвичайного стану – окремим законом.
Рішення про введення надзвичайної ситуації ухвалюється на рівні місцевих рад, Державної служби з НС, а також на рівні уряду – в залежності від її класифікації. Режим надзвичайного стану в Україні вводиться тільки указом президента.
Згідно з чинним законом, надзвичайний стан може тимчасово вводитися в Україні чи її окремих територіях при виникненні надзвичайних ситуацій не нижче загальнодержавного рівня. Тоді як цих рівнів розрізняють чотири: об'єктовий, місцевий, регіональний і загальнодержавний.
Які обмеження передбачують режими
Режим надзвичайного стану передбачає введення більш жорстких заходів для ліквідації наслідків надзвичайної ситуації та недопущення загострення.
Зокрема, при введенні режиму надзвичайного стану відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування надаються особливі повноваження, а також допускається тимчасове обмеження конституційних прав і свобод людини, прав і законних інтересів юридичних осіб.
Так, якщо в разі надзвичайної ситуації більшість обмежувальних заходів мають рекомендаційний характер і їх виконання залежить, в першу чергу, він людини, то під час надзвичайного стану порушника можуть притягнути до відповідальності за недотримання встановлених правил.
Під час надзвичайного стану органи влади, зокрема, мають право:
- перекривати дороги,
- забороняти дію партій та громадських організацій,
- вилучати особисте майно
- користуватися приватною нерухомістю та майном приватних підприємств,
- оглядати речі, автомобілі, квартири,
- проводити мобілізацію.
Особливі заборони
Під час дії режиму надзвичайного стану забороняється змінювати Конституцію України та виборчі закони, проводити вибори різних рівнів – від президентських до місцевих.
Крім того, під забороною на час дії режиму надзвичайного стану – припинення або обмеження повноважень президента, народних депутатів Кабміну, органів місцевої влади, прокуратури, судів і правоохоронних органів.
Також владі забороняється вводити скорочені або прискорені судові розгляди.
У разі дії режиму надзвичайної ситуації такі обмеження не діють.